Моята библиотека
ТЪРСЕНЕ
Change Language
Выбрать язык / Choose language:
Ukranian
English
French
German
Japanese
Italian
Portuguese
Spanish
Danish
Chinese
Israel
Arabic
Czech
Estonian
Belarusian
Latvian
Greek
Finnish
Serbian
Bulgarian
Turkish
Меню
    СПОДЕЛИ
    Меню
    Моите гости..

    Кой какво чете
    Статистика

    Online 1
    Guests 1
    ПРИЯТЕЛИ 0
    Трафик
    Сайтът е регистриран
    Яндекс.Метрика
    Свързани сайтове
    Посетители
    Free counters!
    Рекламный трафик
    Главна страница » Статии » ИСТОРИЯ » ЛИЧНОСТИ

    ИЗВЕСТНИ БЪЛГАРИ - РАЙНА КАБАИВАНСКА

    Райна Кабаиванска

    Райна Кабаиванска е родена в Бургас на 15.ХII.1934 г. Баща и е ветеринарен лекар и писател, университетски преподавател и инициатор на значими за своето време проекти – негова е идеята за създаване на организацията на българския туризъм. Майка й е учителка по физика. Когато Райна е на седем години семейството й се премества в София. От дете под натиска на майка си започва да свири на пиано, пее като си акомпанира на малък акордеон.

        Райна Кабаиванска завършва музикалната академия в София и специализира в Италия при Дзита Фумагали.

        Дебютира през 1959 в "Мантията” от Пучини в оперния театър на Верчели, Италия. Две години по-късно за първи път я аплодират в един от най-реномираните театри в света – Миланската скала в операта "Беатриче ди тенда” от Белини.Триумфът й я отвежда още на следващата година в "Метрополитен опера” в Ню Йорк. Светкавично й предлагат договор за 15 сезона - време, в което българката е на върха, участвайки във "Фалстаф”, "Дон Карлос”, "Манон Леско”, "Мадам Бътерфлай”, "Тоска” и "Турандот”. Още един реномиран театър – Лондонската Ковънт Гардън я привлича сред звездните си гастрольори. На тази сцена Райна Кабаиванска дебютира през 1962 в ролята на Дездемона от "Отело” на Верди, Тоска и Мадам Бътерфлай в едноименните опери на Пучини и Лиу в "Турандот”. В началото на шейсетте години на миналия век световните оперни театри са в надпревара кой да ангажира трайно и за повече участия голямата певица от България. Виена, Париж, Буенос Айрес, Берлин, Мюнхен, Москва, Залцбург, Венеция, Чикаго, Сан Франциско – това са само част от местата, където именитото сопрано твори история. За невероятното си майсторство Райна Кабаиванска получава най-престижните отличия, с които може да бъде удостоен един оперен артист в Италия. Наградите "Белини”, "Пучини”, "Златен Верди”, "Монте Верди”, Академия Медичи са признание за великото й изкуство. Райна Кабаиванска е изпълнила 100 роли за 45-те години от стъпването си на оперна сцена, покорявайки публиката с богатството на гласа си и актьорския си талант.

        За нейните героини Тоска и Мадам Бътерфлай се разказват легенди, припомня БНР. Тези две роли българката е изпяла по повече от 400 пъти в целия свят. В последното десетилетие Райна Кабаиванска изпя за последен път по-голяма част от ролите си. "Бътерфлай, казвам ти сбогом и За теб, Мария, са последните аплаузи..." - c тези думи най-голямата интерпретаторка на Мадам Бътерфлай в наше време, се раздели със своята героиня, с която повече от 33 години живя на сцената. Раздели се на Арена ди Верона, където през 1978 г. дебютира с драмата на Бътерфлай в големия експеримент на Арената да поставя и по-камерни опери. Големият италиански режисьор Мауро Болонини беше казал - "Бътерфлай на Райна няма възраст". За триумфа на Арената критиката пише: "Ръцете на Райна Кабаиванска до днес ни очароват, дори и на разстоянието на Арената..."

    Триумфът на своето "сбогом" Райна Кабаиванска посвети на божествената Мария Калас - "Голямата самотна жена, която идва от древна Елада", както си спомня за нея Кабаиванска. Божествената Калас и една от последните "диви" - Кабаиванска, българката, която четирийсет и пет години създава незабравими образи от света на операта. Две жени, две артистични съдби, родени на Балканите, покорили висините на изкуството и останали там завинаги. Райна Кабаиванска не остава само с любимите си героини, а в последните години разкри света на Яначек в "Делото Макропулос" и "Въртенето на винта" от Бритън. "Предпочитам нещо ново", казва тя - "продължавам с концерти в Париж, Мюнхен и майсторски класове за младите в Милано и София". В България е създала фондация за подкрепа на млади таланти. "Музиката спасява в най-тежките моменти от живота на един човек. Тя е дар небесен и лекарство за душага", казва Кабаиванска. "Аз съм безпощадно критична към себе си. Сцената не е реалното - защото завесите падат и оставаш сам. Зад тях са хотелите, хората, семейството. Истинският живот е, след като представлението свърши. Блясъкът на сцената се заплаща с много талант и много труд. Хората в целия свят вече са еднакви. Живеем затворени в своите къщи, а светът се глобализира. Затова искам майсторският ми клас в Нов български университет да става все по-интернационален, да среща различни хора и после българите от него да могат да пеят и навън - в големите опери. И да се връщат отново тук, в България. Хората с талант не са от най-богатите и затова трябва да им се помага. В нашия майсторски клас се отпускат стипендии от моя фонд в Нов Български Университет. В 2004-та година дадох четири нови стипендии на изпълнители, които да могат да се обучават при мен в Италия. Стипендиите покриват дневните и пътните разходи, а обучението с мен е безплатно.Правя това, защото много ми се иска повече хора да мислят за културата, защото човекът е преди всичко чувства и душа, а операта винаги ще се прави от живи хора.”


    TOSCA

    Категория: ЛИЧНОСТИ | Добавил: администратор (22.01.2011)
    Прочетено: 749 | Коментари: 1 | Рейтинг: 5.0/1
    Всичко коментари: 1
    1  
    You're the one with the brains here. I'm wthacing for your posts.

    Материали могат да се добавят само след регистриранция
    [ Регистрация | Вход ]