Моята библиотека
ТЪРСЕНЕ
Change Language
Выбрать язык / Choose language:
Ukranian
English
French
German
Japanese
Italian
Portuguese
Spanish
Danish
Chinese
Israel
Arabic
Czech
Estonian
Belarusian
Latvian
Greek
Finnish
Serbian
Bulgarian
Turkish
СПОДЕЛИ
Меню
    Моите гости..

    Кой какво чете
    Статистика

    Online 1
    Guests 1
    ПРИЯТЕЛИ 0
    Трафик
    Сайтът е регистриран
    Яндекс.Метрика
    Свързани сайтове
    Посетители
    Free counters!
    Рекламный трафик
    Главна страница » Статии » ОТ СВЕТА » КУЛТУРА ОТ СВЕТА

    МОСТЪТ ГОЛДЪН ГЕЙТ БРИДЖ

    Мостът Голдън Гейт Бридж

    На 5 януари преди 78 години започва строежа на един от символите на САЩ - мостът Голдън Гейт 5_tiБридж в залива Сан Франциско.

    На днешния ден през 1933 г. започва строежът на моста с най-голям отвор за онова време Голдън гейт бридж .

    Преди изграждането на моста да започне, единственият маршрут от Сан Франциско до днешния Марин Каунти е с лодка през една точка от залива. През 1840 г. маршрутът се поема от ферибот, чиято цел е да пренася вода в двете посоки. Това донакъде улеснява и транспорта на хора и стоки. Все пак желанието на хората е да се постори мост, което според експертите е близко до невъзможно заради дълбочината от 150 м в средата на протока и силните ветрове.

    Въпреки това през 1916 г. един млад студент публикува в Сан Франциско Бюлетин статия, в която представя предложение за построяване на мост. На базата на проекта на Джеймс Уилкис градският архитект Майкъл О'Шонеси изчислява, че за построяването му ще са нужни около 100 млн. щатски долара, прекалено вискока цена, която градът не може да си позволи. Проектът обаче не остава в някоя папка на дъното на някой кашон, а остава отворен за предложенията на специалистите, които могат да предложат варианти за построяването му с по-малко разходи. Младият инжинер Джоузеф Страус откликва почти веднага обявява, че може да построи моста само за 25 - 30 млн. щ. д.

    На 28 юни 1921 Страус изпраща своето предложение – съоръжение, състоящо се от две масивни конзоли от двете страни на пролива, свързани с един централен окачен сегмент, като разходите за построяването му възлизат на 27 млн. щатски долара. Местните власти се съгласяват да продължат проекта, но при едно условие – да се промени дизайна на моста и да бъде потърсено мнението на още няколко специалиста. В крайна сметка Страус решава, че най-добрия вариант е да се направи висящ мост. Скиците на младия инжинер са представени публично година и половина по-късно.

     Опозицията обаче не спи. Няколко институции, включително и компанията, стояща зад фериботната линия са против.  Най-върлият противник е американската служба Щатски военен департамент, според който построяването на моста ще повлияе на движението на корабите. Всъщност именно този департамент е собственик на земята, на която трябва да бъде построено съоръжението.

    Разбира се, не липсват и поддръжници, като едни от най-ревностните са представителите на автомобилната индустрия. За тях изграждането на по-добра пътна инфраструктура означава засилването на търсенето на автомобили. В крайна сметка военният департамент се съгласява и отдава нужната за строежа земя.

    Страус е назначен за главен инженер, отговорен за цялостния дизайн и конструкция на моста. Помощници са му архитектът Ървинг Мороу, Чарлз Алтън Елис и Леон Мойсейф. Мойсейф прави основния структурен дизайн, който се опира на теорията му за  "еластичността", според която тънкият и гъвкав път би бил по-устойчив на ветровете. През ноември 1931 г. Страус уволнява Елис и на негово място назначава Клифърд Пейн.

    Финансирането на проекта става с помощта на емисия от държавни книжа, пусната през ноември 1930 г. През 1932 г. основателят на Банк ъф Америка Амадео Джанини купува всички книжа, за да подпомогне местната икономика.

    Първата копка е направена на 5 януари 1933 г. след повече от десет години от публикуването на ппървоначалните планове за моста.

    Голдън Гейт Бридж е завършен на 27 май 1937 г. Празненствата по откриването продължават една седмица, като в първия ден от пускането му в експлоатация по него минават над 200 хил. пешеходци. Колите и товарните автомобили са пуснати на следващия ден.

    До построяването на моста Веразано Нероуз  в Ню Йорк през 1964 г. Голдън гейт е най-дългият висящ мост в свта. Днес е на девето място, като най-дългият висящ мост е построеният през 1998 г. мост Акаши Кайкио  в Япония.

    Категория: КУЛТУРА ОТ СВЕТА | Добавил: администратор (12.01.2011)
    Прочетено: 500 | Коментари: 1 | Тагове: сащ, страус, МОСТ, сан франциско | Рейтинг: 5.0/1
    Всичко коментари: 1
    1  
    Интересна забележителност!

    Материали могат да се добавят само след регистриранция
    [ Регистрация | Вход ]